Friday, February 4, 2011

Relationship a.k.a Teman Tapi Mesra

Teman tapi mesra..sebuah lagu dendangan artis indonesia yang satu ketika dulu sangat popular, sentiasa kedengaran bermain di radio dan selalu menjadi siulan anak-anak muda hingga la kanak-kanak di Malaysia ni. Berapa ramaikah yang betul-betul faham maksud tersirat yang ada pada lagu ni? Lagu ni merupakan lagu yang penuh dengan pengertian jika betul-betul kita faham, lagu tentang kehidupan. Bagi aku lagu ni mengajar tentang perhubungan antara lelaki dan wanita.

Sudah termaktub manusia dijadikan berpasangan, ada lelaki dan wanita..dan antara lelaki dan wanita ni sifatnya seperti magnet kutub utara dan selatan. Saling menarik antara satu sama lain, dan aku sememangnya tidak percaya pada "bestfriend" antara lelaki dan wanita sebab dari dulu lagi aku perhatikan, sejak dari aku kenal arti cinta..sememangnya antara lelaki dan wanita tidak boleh menjadi bestfriend sebab dalam kita tidak sedar pasti akan timbul rasa cinta, dan bermula dari sini la akan timbul bermacam-macam masalah antara dua insan ini. Lebih memburukkan keadaan, secara tidak langsung ia akan melibatkan orang ketiga dan juga orang-orang di sekelilingnya.

Begitu juga dengan hubungan antara Abang angkat dan Adik angkat (perempuan), orang selalu cakap "mula-mula abang n adik angkat..lepas tu terangkat" ni pun selalu terjadi..dan situasinya tetap sama dengan cerita di atas iaitu antara lelaki dan wanita tidak boleh menjadi kawan yang terlalu rapat. Tapi apa pun alasannya..salah seorang baik yang lelaki mahupun perempuan mestilah pandai memainkan peranannya dalam setiap hubungan barulah tidak terjadi seperti perkara di atas, salah seorang mestilahlah bijak untuk mengatur hubungan persahabatan yang terjalin..tapi pasti ada yang tidak setuju dengan apa yang aku cakap ni kan?

"Tak kenal maka tak cinta" memang ada betulnya kata-kata tu..tapi agak-agak lakan, kalau memang ko dah tau kawan ko tu dah ada kekasih hati..yang ko sebuk-sebuk nak berkawan rapat sangat dengan dia tu apakejadahnya..kalau si dia single? pandai-pandai la ko mengayat..jangat pulak ko buat-buat2 baik ada makna...tunjukkanlah keikhlasan ko tu nak berkawan dengan dia..tunjukkan diri ko yang sebenar la, klu si dia tak dapat terima redha je la dan perbaiki la kelemahan diri ko tu..kalau ditakdirkan orang lain lebih dulu dapat dia pun ko kena la redha jugak..dah memang tu jodoh dia, jangan la ada niat tak elok nak rosakkan hubungan mereka..ramai lagi manusia kat atas bumi ni..

Nah ambik ko..ni la jadinya bila aku dah mula berkata-kata..ntah apa-apa dah aku merapu..cukup la sampai sini je ek? nanti lagi teruk aku merapu ni...babai..adios~

p/s  Nota perjalanan hidup

No comments:

Post a Comment