Thursday, December 2, 2010

Mana Satu Yang Ingin Engkau Pilih??


Alahai~ kenapalah susah sangat malam ni untuk aku melelapkan mata?? Pejam saja mata..tak lama terlelap la tu..itulah ungkapan dari dia, tp bila aku pejamkan mata ini..bermacam-macam perkara menerjah ke benak fikiranku, errmmmm...macam mana nak tidur kalau macam-macam yang difikirkan? Alahai~

Dalam pada berusaha untuk melelapkan mata tadi..fikiranku menangkap satu peristiwa, peristiwa ni terjadi beberapa bulan yang lalu dan aku rasakan peristiwa inilah yang paling berat untuk aku tempuhi sepanjang hidupku sebagai seorang anak. Anak yang selama ini begitu tegas dengan pendiriannya..anak yang paling susah diduga gerak-gerinya..anak yang paling susah dimengerti isi hatinya, seramai enam orang adik-beradik..anak inilah yang paling banyak memeningkan kepala ibu dan bapa, ish3...ape nak jadi la dengan budak ni...

"kau pilihlah...aku atau dia??" sebaris ungkapan inilah yang cukup membuatkan hidup aku jadi kucar-kacir, sewaktu kata-kata ini diucapkan oleh seorang insan yang bergelar IBU..aku rasakan seolah-olah aku sedang bermimpi..tetapi hakikatnya inilah realiti yang harus aku tempuhi. Semangatku hilang seketika..aku rasakan seperti baru terjatuh dari puncak sebuah menara yang sangat tinggi, aku duduk..tunduk..membisu seribu bahasa..tiada kata-kata yang mampu aku ucapkan. Ibu berlalu meninggalkan aku yang sedang duduk termenung disofa merah yang empuk itu.

Sehingga ke hari ini..aku masih lagi belum memberikan jawapan kepada soalan yang ibu ajukan itu, tetapi jauh di lubuk hatiku..aku sudah pun mempunyai jawapan kepada soalan ibu itu..ibu...bila tiba masanya nanti..saya akan berikan jawapan ini kepada ibu, tapi bukan secara lisan.

Andainya korang diajukan soalan sama sepeti ini..apa jawapan yang korang akan bagi? (-_-)

No comments:

Post a Comment