Tuesday, November 9, 2010

Life at Land Below the Wind

Gambar ni aku snap hujung bulan oktober haritu, permandangan Gunung Kinabalu sewaktu sunrise lbih kurang jam 6.00 a.m waktu Malaysia, tapi sayangnya awan tebal sangat..kenapa aku start citer pasal life aku kat sabah?? Sebenarnya aku teringin gak nk citer start dari kecik-kecik dulu tp dah bnyk precious moment yang aku lupa..so camne la aku nk citer kn? kn? kn? huhu...


Sabah..boleh dikatakan Sabah ni bukan lagi asing dalam kehidupan keluarga aku, bapa aku dulu seorang tentera..dia pernah menetap di Sabah ni tapi aku tak tau berapa tahun, lepas tu anak kedua dalam keluarga aku..kakak aku la..dia pun pernah menetap di Sabah gak, ikut suami dia juga seorang tentera..dan sekarang aku sebagai anak ke 6 dalam keluarga turut menetap di Sabah, tapi aku bukan bertugas sebagai tentera la..tak layak aku ni kalau nak jadi tentera...org cni cakap "paring" hahahaha siot jer...

Permulaan hidup aku di Sabah bermula apabila aku ditawarkan kerja under goverment, kena posting kat Sabah la...bertugas di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia. Aku agak keliru pada permulaannya samada nak pergi atau tak, tapi bila fikir sekarang ni susah nak dapat kerja..dan fikir lagi dah penat kerja kilang, kerja direct seling..aku nekad apapun yang terjadi aku mesti pergi jugak. Orang pertama yang halang aku ialah mak aku sendiri..maybe mak takut aku sangkut ngan orang Sabah kot...hahaha ape la mak ni..pandai la saya jaga diri kat sana nanti mak...dah memang aku ni dari kecik jenis keras kepala..klu aku dah cakap aku nak...takde orang yang boleh halang aku..tapi tak la smua benda yang org halang 2 aku buat...tengok keadaan gak la

19 Mei 2008
akhirnya aku menjejakkan kaki di negeri dibawah bayu..happy sangat sebab aku bakal menimba pengalaman baru..sedikit sedih sebab aku tinggalkan jauh keluarga di kampung halaman, tapi demi sesuap nasi..apapun terjadi aku mesti tabah mengharunginya. Ramai gak yang posting sama-sama ngan aku hari 2..lebih kurang 30org smuanya..sesampainya di airport..ktorg survive sendiri je cari tempat menginap sementara sebab takde pun org JPN Sabah datang jemput, aku gerak dalam 8org..ambik teksi pusing-pusing KK cari hotel murah, hotel yang ktorg tinggal 2 nama dia RUBY INN..terletak di kampung air..kampung air ni blh dikategorikan sama macam chow kit dan bukit bintang la..banyak ayam hahaha...sempat gak la malam tu ktorg pusing-pusing kampung air 2..kebtulan lak kasut kerja aku tertinggal kat  KL..adooiii masalah btul, so mlm tu pusing-pusing la cari kasut kerja..lepas makan ktorg balik hotel terus tido..bangun pagi pertama di Sabah memang betul-betul meninggalkan kenangan yang xdapat di lupakan..buat aku sakit perut gelak sorang-sorang bila teringatkan peristiwa tu...errr~ xlarat dah aku nk tulis ni..lgpun banyak keje la..nanti aku sambung dalam 2nd part ok....tunggu~ haha :D peace..

No comments:

Post a Comment